Proč vás silná vůle neodnaučí kouřit?

Většina kuřáků se snaží přestat kouřit tak, že se prostě rozhodnou, že od teď (zítra, nového roku apod.) už nebudou kouřit. V lepším případě si ještě ujasní svou motivaci, proč chtějí přestat kouřit. Zdraví, peníze, smrad, děti… A přestanou. Vědí, že to bude těžké, že budou přemáhat svou chuť na cigaretu, že ve stresových situacích se budou kousat do rtů a nebudou se moct soustředit, že si při pohledu na kuřáka občas zastesknou a že pivo a káva už budou navěky o něco ochuzené. Ale musí to zvládnout. Rozhodli se a mají silnou vůli. Mají přece důvody, proč nechtějí kouřit. Musí jen dostatečně dlouho vydržet, snad pár týdnů, nebo pár let…

Tento způsob, kdy se kuřáci čistě svépomocí a silou vůle snaží přestat kouřit, má úspěšnost pouhých 5%. Zbylých 95 kuřáků ze sta dříve či později opět začne kouřit. Nehledě na důvody, proč chtěli přestat. Ty se většinou nemění. Mění se jen síla vůle, která tyto důvody naplňuje, která jim dává schopnost stát se skutečností. Jakmile síla vůle poleví, důvody pro nekouření najednou blednou… Je to tak?

Ano i ne. Problém je v tom, že se tento (ex)kuřák soustředí jen na důvody, proč už nechce kouřit. A nezaměřuje se na důvody, proč kouří či kouřil. Většinou vůbec vědomě netuší, proč vlastně celý život kouřil, jaké všechny důvody, potřeby a pohnutky se v něm rozehrávají, když automaticky vytahuje z krabičky cigaretu a zapaluje. Ale každý kuřák ví o cigaretách něco dobrého. Že mu to chutná, zaplňuje prázdnotu, pomáhá se uvolnit nebo soustředit a tak dále a tak podobně. Vždy tam je nějaká pozitivní stránka kouření a většinou jich je celá řada.

A stejně jako jsou různé důvody pro nekouření někdy silnější a jindy slabší, i důvody pro kouření se někdy ozývají s větší intenzitou než jindy. Tak například večer v hospodě slábne důvod nekouřit, že máte doma malé děti, ale sílí důvod kouřit, že se lépe uvolníte a že lépe zapadnete do společnosti kuřáků. Stejně tak finanční důvody pro nekouření jsou slabé, když máte právě spoustu peněz. A důvod, že vaše žena chce, abyste nekouřil, odsunete na třetí kolej v momentě, kdy na týden odjede s kamarádkou k moři. A když se zrovna cítíte celkem zdraví, nějaké riziko rakoviny vás taky nepřitlačí ke zdi. Zkrátka dříve či později dojde k situaci, kdy vaše důvody, proč nechcete kouřit, ztratí aktuálně na významu a vaše silná vůle nebude mít co podporovat! Naopak se jako naschvál začnou vynořovat důvody, kvůli kterým jste dříve kouřili, začnou přicházet situace, které – jak se domníváte – byste lépe zvládli nebo lépe si vychutnali s cigaretou. A je to v háji.

Síla vůle musí mít co tlačit, musí mít silné důvody a motivaci, aby se obnovovala, protože jinak se vyčerpá a pohoří na tom, že jí to celé úsilí přestane připadat smysluplné. Jako silnější se ukáží důvody pro kouření. A k tomu může dojít kdykoliv a třeba jen na chvíli, ale i za tu chvilku si už můžete stihnout zapálit.

Metoda silné vůle je cesta do pekel, protože v kuřákovi vytváří vnitřní konflikt mezi touhou nekouřit a potřebou kouřit. Tento konflikt se časem zjemňuje a občas i mizí, a exkuřák má potom pocit, že je vyléčený. Při nějakých kritických situacích se ale potlačené důvody pro kouření zase probudí a začnou se dožadovat cigarety. I po mnoha letech. A zase musí být v pohotovosti silná vůle se svými silnými argumenty pro nekouření, aby přijela uhasit požár. Když zaváhá, může dorazit pozdě.

Jediný způsob, jak se vyhnout nekonečnému vnitřnímu konfliktu, jak se stát šťastným nekuřákem, je zaměřit se na důvody pro kouření. Identifikovat všechny důvody, které ve mně vyvolávají chuť a potřebu kouřit, a zbavit se jich. Je to snadnější, než se zdá. Je to ve skutečnosti úplně snadné, když víte jak.

Komentáře