Kouření v těhotenství: raději nepřestávat?

Traduje se, že těhotné ženy by neměly přestávat kouřit, aby nevystavily sebe a své miminko příliš velkému stresu. Raději ať sníží spotřebu cigaret. Může na tom být něco pravdy, nebo je to nepodložený mýtus, opřený pouze o závislost kuřáka na nikotinu, a tedy jeho skryté touze kouřit dál a dál?

Kouřící žena v pokročilém těhotenství

Pokud jste žena-kuřačka, nejspíš jste se setkala s teorií, že během těhotenství je lepší snížit množství cigaret než úplně přestat kouřit. Důvodem je prý skutečnost, že stres a absťák vyvolaný odvykáním je pro vaše miminko v bříšku horší než několik málo cigaret denně. Já tato tvrzení slyšel několikrát během svého života.

Hledal jsem na internetu nějaké stopy, které by mohly výše zmíněnou teorii jakkoli podložit. Tedy nejen názor, něčí domněnku, ale lékařskou studii, nějakou výzkum apod. Žádnou takovou informaci jsem však nenašel. Co jsem našel o vztahu kouření a těhotenství? Má žena přestávat kouřit? Může použít Champix nebo nikotinové náhražky jako náplasti a žvýkačky? Má kuřačka kojit?

Vliv kouření na rizika těhotenství a zdraví plodu

Od 80. let minulého století bylo provedeno mnoho odborných studií ukazujících, že kouření má statisticky významný vliv jak na samotné těhotenství, tak na zdraví dítěte. Za prvé, kouření vede k častějšímu nechtěnému přerušení těhotenství (potratu). Za druhé, miminka kuřaček mají v průměru nižší porodní váhu, což znamená, že jsou méně vyvinutá, než kdyby matka nekouřila. A nižší porodní váha zvyšuje riziko zdravotních komplikací oproti miminům s běžnou porodní váhou. Zdravotní problémy jako následek kouření matky a nízké porodní váhy se mohou objevit i později v dětství či dospívání.

miminko

Jaké konkrétní následky, nebo zda vůbec nějaké, bude mít vaše kouření na vaše dítě, se nedá předem samozřejmě vůbec odhadnout. A ačkoli například vaše první dítě je zdravé navzdory tomu, že jste kuřačka, u druhého se to nemusí opakovat.

A můžete v klidu trochu přibrat

Mnoho žen se bojí, že přiberou na váze, když přestanou kouřit. Stát se to může, protože kouření (nezdravým způsobem) urychluje metabolismus, a jak jsme zmínili výše, může se vaše kouření odrazit i na nižší váze vašeho dítěte. To asi nechcete. Proto naopak využijte svého těhotenství a přestaňte kouřit i s tím rizikem, že trochu přiberete, protože v těhotenství je to v pořádku a dokonce žádoucí. I zvýšení přísunu kalorií je v pořádku, protože jich víc potřebujete jak pro sebe, tak rpo své dítě.

Organismus při kouření spaluje více energie i proto, že vydává spoustu energie na neustálé sebeuzdravování a sebečištění od následků kouření. Tuto energii byste teď ale měla dopřát spíše svému miminku a pro zdravý průběh těhotenství.

Dopad kouření v těhotenství na narozené dítě

Mimo různé zdravotní komplikace jako zvýšení rizika alergií, astmatu či vysokého krevního tlaku, čeká dítě narozené kuřačce život s vyšším rizikem obezity a toho, že začne také kouřit. Mechanismus přenosu tohoto programu z matky na dítě nebyl zatím přesně popsán, ale statistiky a výzkumy potvrzují jeho pravdivost. Rodičům-kuřákům začne kouřit každé druhé dítě, zatímco rodičům-nekuřákům každé desáté.

Kouřící náctileté dívky

Dospívající dívky – kuřačky

Výzkumy také ukázaly, že děti kuřaček mají v dospívání průměrně o 30% více tělesného tuku než děti nekuřaček. Neboli mají větší sklony k obezitě. Obojí, jak sklony ke kouření, tak k obezitě, se vysvětlují změnami na mozkových receptorech, které způsobil nikotin už v období těhotenství.

Je potřeba si uvědomit, že dítě v těle matky kouří stejně jako matka sama, dostává do svého tělíčka všechny látky z kouře včetně opakovaných dávek nikotinu.

(Odkazy na relevantní studie o dopadech kouření v těhotenství najdete na https://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_and_pregnancy)

Jak je to s tím stresem?

Více stresu vzniká při omezování kouření než při jeho ukončení, protože když si řeknete, že budete kouřit například jen dvě cigarety denně oproti obvyklým deseti (nebo pět oproti dvaceti), bude hladina stresu vyšší ve všech situacích, kdy si budete cigaretu odpírat. Je to metoda oddalování cigarety, která dokonce posiluje závislost, protože když nastane chvíle té oddalované cigarety, „chutná“ mnohem lépe a silněji. To je dáno tím, že kvůli oddalování došlo k většímu úbytku nikotinu a tedy silnějšímu absťáku.

Když přestanete kouřit, objeví se silnější „chutě“ (potřeba doplnit nikotin) jen několikrát během prvních 14 dní, než se tělo od nikotinu zcela vyčistí a začne fungovat bez něj. Pak už k fyzickému absťáku (fyzickému stresu) nedochází. Stres při odvykání je obvykle jen chvilkový a je střídán delšími obdobími pohody. Při správném způsobu odvykání dojde také k rychlému přerušení psycho-sociální závislosti a bývalý kuřák nemusí závidět ostatním kuřákům a stýskat si po starých dobrých časem s cigaretkou.

Paradoxně je to spíše běžné kouření, které generuje neustálý stres, a to jak průběžným absťákem, protože nemůžete kouřit kdykoli a kdekoli, tak finanční a časovou náročností. Zároveň nikotin působí jako stimulant, a tak vám každá dávka zvedne tlak a zrychlí tep, což jsou fyziologické projevy stresu. Váš subjektivní pocit uvolnění a uklidnění je vyvolán doplněním chybějícího nikotinu a vyplavením dopaminu, hormonu štěstí, tělesné pochody však ukazují spíše na stres. Proto kouření v těhotenství zvyšuje i riziko vysokého krevního tlaku dítěte.

Jak přestávat kouřit v těhotenství

Zaprvé, zapomeňte na Champix. Jeho vedlejší účinky a psychická rizika spojená s jeho užíváním by mohly zbytečně narušit klidný průběh vašeho těhotenství. Zapomeňte na všechny chemické léky jako Champix, Zyban apod. Zvládnete to bez nich.

Zadruhé, nedoporučuji ani nikotinové náhražky (náplasti, žvýkačky, e-cigarety), protože chcete uchránit mozek svého miminka od návyku na nikotin a od změn, které na mozkových receptorech může nikotin provést.. U nikotinových náhražek je velké riziko zbytečně velkých dávek nikotinu a mnoho lidí se při jejich užívání nevědomě nikotinem předávkovává.

Jak přestat kouřit v těhotenství?

Jak přestat kouřit v těhotenství?

Přestat kouřit v průběhu těhotenství můžete kdykoliv. Samozřejmě čím dříve, tím lépe, ale vaše miminko to uvítá kdykoliv. Například i po narození, když kojíte, bude mít konec kouření velký vliv na kvalitu mateřského mléka. (Na druhé straně, pokud nechcete přestat kouřit, stejně raději pokračujte v kojení, než abyste kvůli tomu přecházela na umělou výživu. Ta bude vždy horší pro dítě než mateřské mléko.)

Můžete přestat kouřit silou vůle opřenou o mateřskou motivaci, protože ta je velmi silná, polevuje však časem po narození dítěte. Nebo si nechte pomoct a použijte nějakou psychologickou metodu, jako je například můj online kurz Nový dech. Tyto psychologické metody vycházejí z metody EasyWay vypracované Allenem Carrem. Můžete si půjčit v knihovně jeho knihu Snadná cesta jak přestat kouřit, a je možné, že vám bude stačit. Pokud chcete jistotu a osobní přístup, zvu vás do online kurzu Nový Dech. Od roku 2014 pomohl už stovkám lidí stát se šťastnými nekuřáky bez stresu a přemlouvání se. Za tři týdny je z vás 100% nekuřačka. A mám pro vás speciální nabídku, protože mi na vás opravdu záleží:

Využijte slevu pro těhotné!

Milé ženy, pokud jste těhotné nebo plánujete miminko a jste kuřačky, rád bych vás podpořil a motivoval k rychlému a úspěšnému ukončení závislosti na nikotinu. Ať neohrožujeme zdraví našich dětí a nezaséváme semínka závislostí do budoucích generací, nabízím vám 20% slevu na odvykací online kurz Nový dech. V platebním formuláři použijte slevový kód TEHULE20 a získáte kurz o pětinu levněji.

Můžete mě také kontaktovat s Vašimi dotazy a podněty.

Těším se na Vás a držím Vám palce!

Komentáře