V čem mi cigarety pomáhají?

Jak jsem psal v minulém článku, většina kuřáků při přestávání kouřit dělá tu chybu, že se soustředí jen na důvody, proč chce přestat, a přitom opomíjí důvody, proč vlastně kouří. Po vysazení kouření pak kuřák silou vůle tlačí na misku vah s důvody pro nekouření, aby zůstala navždy těžší než miska s důvody pro kouření. Jenže jak důvody pro, tak důvody proti kouření jaou někdy silnější a někdy slabší a vůle v mnoha případech nemá páky na to výkyvu misek zabránit. Důvody pro zapálení si pak jednou prostě převáží. Může to být v opilosti, v samotě, po rozchodu či nějaké tragédii. Jestli si jako kuřák myslíte, že nemáte žádné důvody pro kouření, pak se mýlíte. Bez nich byste prostě nekouřili.

Man with Cigarettes (clipping path included)

Takže zapomeňte na to, proč chcete přestat kouřit, a soustřeďte se na důvody, proč kouříte. Proč kouříte? Proč si zapalujete teď cigaretu. A proč tu další? Proč nechcete přestat? Proč jste dosud ještě nepřestali? Buďte kreativní v odpovědích, nespokojte se s odpovědí, že vám to chutná. Váš kuřácký démon to bude sabotovat, protože ví, že to slouží k jeho odhalení. Na hlubší a pravdivější odpovědi přijdete, když se budete ptát i opačně: Co by se mi stalo, kdybych si teď nezapálil? Budu nervní, nesoustředěný, nepříjemný, neuvolněný…? Jaké mám pocity a jaké jsou právě okolnosti, když si jdu zapálit? Co se stane, když cigaretu oddálím? Co se stane, co se změní, když si zapálím?

Celé to slouží tomu, abyste zjistili, za jakých vnitřních i vnějších okolností se u vás dostavuje potřeba a chuť si zapálit. Každý kuřák to má trochu jinak, ale každý zjistí, že to jsou různorodé a často protikladné stavy a okolnosti, za nichž přichází potřeba si zapálit. U někoho je to víc nuda, u někoho víc stres, u jiného zas víc společenská záležitost. Prozradím vám, že ve finále to jsou ty stavy, ve kterých se nacházíte nejčastěji.

Pointa je totiž ta, že vaše potřeba kouřit se ozve, ať už chcete relaxovat nebo soustředěně pracovat, ať už se nudíte nebo jste v pekelném stresu. Démonu nikotinu je úplně jedno, co právě děláte, on si žádá další dávku  do těla a bude vám dle situace nalhávat, že vám to pomůže se uvolnit nebo se soustředit, zahnat nudu nebo snížit stres.

Můj démon nikotinu mi léta říkal, že cigareta mi pomáhá snižovat stres a pomáhá mi se soustředit, být kreativnější a uvolněnější. Od té doby, co jsem zjistil, že to byla jedna velká lež a přestal jsem kouřit, mám mnohem méně stresu a mnohem lépe ho zvládám. Stejně tak se mnohem lépe a déle soustředím.

Veškeré domněle pozitivní účinky kouření jsou totiž jen potlačováním nebo napravováním negativních následků kouření, plynoucích z jemného, ale permanentního absťáku. Je to jako byste schválně nosili malé boty kvůli pocitům úlevy, uvolnění a snížení stresu, které nastanou při sundání těchto bot. Toto nejsou autenticky pozitivní pocity. Jsou jen výsledkem odstranění něčeho nepříjemného. A tak je to s kouřením: cigareta nic pozitivního a příjemného nepřináší, jen dočasně odstraňuje nepříjemné abstinenční příznaky vyvolávané snižující se hladinou nikotinu v těle. Náš domnělý pomocník je velký podvodník.

Abychom mohli v klidu přestat kouřit a nebáli se, že nás bude v určitých situacích přepadávat touha si zapálit, musíme démona nikotinu demaskovat, odhalit ho jako podvodníka a trapného lháře, který neumí dělat nic jiného než z nouze ctnost. K tomu je potřeba pochopit mechanismus drogové závislosti a specifika závislosti na nikotinu.

Komentáře

Google+